مراحل ساخت موشن گرافیک

مراحل ساخت موشن گرافیک حرفه ای

مراحل ساخت موشن گرافیک حرفه ای چیست؟ چگونه یک موشن گرافیک جذاب بسازیم؟ فرایند ساخت موشن گرافیک نیازمند یادگیری چه نرم افزارهایی است؟ برای پاسخ به این سوالات در این مقاله از سایت “بنر ساز” با ما همراه باشید:

مراحل ساخت موشن گرافیک

قبل از اینکه به مراحل ساخت موشن گرافیک بپردازیم؛ ابتدا قصد داریم شما را با مفهوم این حرفه ی جذاب آشنا کنیم: به طور کلی موشن گرافیک شامل نقاشی ها و طرح هایی است که به صورت تصاویر متحرک، یک داستان را روایت می کند. از این ابزار برای رسانه های اجتماعی و آگهی های بازرگانی استفاده می شود. تصاویر متحرک در موشن گرافیک می تواند به صورت دو بعدی و سه بعدی باشد. یک موشن گرافیک جذاب شامل بخش های مختلفی مانند سناریو، طراحی، صدا و انیمیشن است. این ابزار با انتقال محتوا و پیام مورد نظر در قالب متحرک می تواند جذابیت موضوع را بیشتر کرده و توجه مخاطب را به خود جلب کند. در نتیجه در تبلیغات موثر، کاربرد بسیاری دارد. برای انتقال محتوا به مخاطب و طراحی یک فیلم جذاب و حرفه ای، باید اصول و مراحل ساخت موشن گرافیک را رعایت کنید.

در این قسمت به این مراحل خواهیم پرداخت:

  • آماده سازی داستان و سناریو
  • استوری برد
  • افزودن رنگ و طرح به استوری برد
  • دکوپاژ
  • تبدیل طرح به انیمیشن

مرحله اول: آماده سازی داستان و سناریو

در این مرحله از مراحل ساخت موشن گرافیک ابتدا باید زمان موشن گرافیک خود را مشخص کرده و طبق آن سناریوی خود را آماده کنید. زمان موشن گرافیگ به طور معمول بین ۳۰ ثانیه تا ۳ دقیقه است. در همین زمان کوتاه بایستی مخاطب، هدف، رنگ سازمانی، فونت، عنوان و داستان خود را مشخص کنید. به همین دلیل، این مرحله اهمیت بالایی در ساخت موشن گرافیک دارد. یکی از نکات مهمی که در مرحله اول باید به آن توجه کرد، این است که محتوا و سناریو علی رغم سادگی دارای نکات کلیدی و واضح برای انتقال پیام به مخاطب باشد. در ساخت موشن گرافیک همچنین باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که در بخش های مختلف داستان برای جذابیت و بازدهی بالای آن از صدا، متن های متحرک و تصاویر با کیفیت استفاده کنیم.

مرحله دوم: ساخت استوری برد

در این مرحله داستان و سناریو را به قسمت هایی تقسیم کرده و فریم ها را روی تخته سفید به صورت تصویری می کشیم. بایستی قبل از شروع دوباره سناریو نهایی را بررسی کرد. در استوری برد علاوه بر نحوه‌ی بیان تصویری داستان باید بر روی مشخصات سینمایی فیلم مانند زوایای دوربین، ترکیب‌بندی، تداوم، حرکت اشیاء، شخصیت‌ها، برش‌ها، ژست‌ها، حالات چهره و تا حدی ریتم، کار کرد.

مراحل ساخت موشن گرافیک

مرحله سوم: افزودن رنگ و طرح به استوری برد

بر اساس ایده های داستان و سناریو برای اینکه بتوانیم داستان را به طرح های واقعی تبدیل کنیم در این مرحله از مراحل ساخت موشن گرافیک استایل ها، رنگ ها و طرح های مورد نیاز را با جزئیات دقیق به استوری برد اضافه می کنیم.

مرحله چهارم: دکوپاژ

در این مرحله متن های مورد نظر را زیر تصاویر استوری برد اضافه کرده و نویسنده آن را به تصویر ساز می دهد.

مرحله پنجم: تبدیل طرح به انیمیشن

یکی از مراحل ساخت موشن گرافیک مرحله ی تبدیل طرح به انمیشن است. این فرآیند نشان می دهد که چگونه مراحل به یکدیگر مرتبط هستند. باید از صحتِ تمامی موارد و جزئیات در این مرحله اطمینان حاصل کرد. انیماتور در این مرحله پلان ثابت و متحرک را به انیمیشن تبدیل می کند.

در ساخت موشن گرافیک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

سبک انیمیشن

یکی از نکات مهم در مراحل ساخت موشن گرافیک این است که ابتدا باید بر اساس داستان و سناریو خود به نحوه حرکت، انتقال صحنه ها و المان ها توجه شود.

مدت زمان

توجه به سرعت و زمان انیمیشن از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. چرا که سرعت بالا باعث می شود مخاطب نتواند موضوع موشن گرافیک و داستان را درک کند. سرعت پایین نیز باعث از دست رفتن توجه مخاطب می شود. ویدیو باید به نحوی باشد که با جذابیت خود مخاطب را جذب کند.

توجه به افکت های صوتی انیمیشن

افکت های صوتی با توجه به اهداف داستان و پروژه های شما است. این افکت ها می توانند تاثیر بسزایی در مخاطب داشته باشند. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که افکت‌های صوتی باید ارزشی را به موشن گرافیک اضافه کند، و ذهنیت مخاطب را از داستان منحرف نکند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
هادی سیفی
هادی سیفی
هادی سیفی متولد خرداد ماه سال 1374 با مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی از سال 1400 در زمینه طراحی گرافیک و مقاله نویسی فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله می‌خوانید: