معرفی و تعریف انواع لوگوها ( قسمت ۱)

لوگو چیست

در واقع میتوان گفت لوگو تصویری است که در اصل بیانگر  نماد تجارت شما میباشد.

البته لوگو ترکیبی از تایپوگرافی و تصاویر گوناگون میباشد،

اما باید گفت که هر نوع لوگو حس متفاوتی به برند شرکت و یا کسب و کار شما میدهد.

باید بدانید قبل از آنکه مخاطبان از وبسایت شما دیدن نمایند.

یا حتی وارد شرکت شما بشوند، اولین چیزی است که مشاهده می کنند لوگو شما خواهد بود.

پس بنابراین برای کسب و کارتان باید بهترین نوع لوگو را مطمئن شوید که طراحی کرده اید.

۱- مونوگرام یا لوگو نمادین (علامت نوشته (Monogram) )

طراحی نام برند با استفاده از یک یا چند حرف اختصاری اول آن برند را مونوگرام گویند که یکی از انواع سبک های لوگو است و به آن لوگوی نمادین نیز می‌گویند.

مونوگرام یا لوگوی نمادین را میتوان  یکی از قدیمی‌ترین اشکال شناسایی نام برد که برای اولین بار در یونان باستان مورد استفاده قرار میگرفته است.

زیزا در آن ایام یونانیان حروف اول نام شهرهای خود را  را بر روی سکه‌ها حک می‌ نمودند.

که در این سبک از طراحی نام طولانی برندها و یا حتی اگر شامل چندین کلمه است.

هدف از این امر تنها استفاده  از حرف اول و یا دو حرف دوم نام برند برای خوانایی بهتر آن ها میباشد.

میتوان برای نمونه از شرکت هایی مانند ال جی، زارا، گپ، اچ پی، اچ بی او، ناسا، مکدونالد و…  که از این سبک در طراحی برای لوگو برندشان بهره برده اند نام برد.

که البته بیان گر بکار گیری از مونوگرام در سطح جهانی میباشد.

بکارگیری سبک لوگو مونوگرام به علت سادگی و تنوع زیاد یکی دیگر از دلایلی میباشد که باعث شده بسیاری از برند های معروف قدیمی و نیز شرکت های تازه تاسیس به سمت و سوی  این سبک از طراحی گرایش پیدا کنند.
همچنین از نظر روانشناختی باعث میشود مخاطبین راحت تر نام و لوگو یک شرکت را با  استفاده از دو یا سه حرف به یاد آورند.

حروف در مونوگرام ممکن است به همراه تصویر طراحی شوند تا مفهوم مورد نظر برند بهتر منتقل گردد.

برای ثبت سفارش از  ” بنرساز ” روی لینک کلیک کنید.

۲- تایپوگرام یا لوگوی نوشتاری (لوگوتایپ یا آرم نوشته (Logotype) )

 

لوگوتایپ نیز یکی از انواع آرم است که شامل یک یا چند کلمه می باشد.

که به آن لوگوی نوشتاری نیز می‌گویند.

روش و سبک در این نوع لوگو همانطور که از نامش معلوم میباشد بر اساس نوشته طراحی میشود.

البته باید خوانا و از سایر آرم ها متفاوت باشد.

همچنین در این سبک میشود نام کامل برند و یا به صورت اختصاری طراحی شود.

در اصل لوگوتایپ را میتوان از ساده ترین شکل معرفی یک برندبحساب آورد.

برای آنکه امکان شناخته شدن بیشتر آن فراهم شود بر روی اسم کمپانی در این سبک از طراحی تاکید میشود.

میتوان گفت لوگوتایپ یک نماد مفهومی (کانسپتچوال) یا تصویری از واقعیت میباشد.

از میان معروفترین لوگوتایپ ها میتوان به لوگو کمپانی گوگل، فیسبوک و … اشاره نمود.

حال آنکه در بعضی از این لوگوها از یک رنگ استفاده می شود.

اما در بعضی دیگر امکان دارد از دو رنگ، برای جلوه های بصری آن  استفاده نمود.

باید در نظر داشت که تغییر رنگ نیز  میتواند باعث ایجاد واکنش احساسی شود.

این امر باعث میشود شرکت ها علاوه بر ایجاد ارتباط میان لوگو و برند خود بتوانند به لوگو حسی متفاوت بدهند.

تایپوگرافی توسط متخصصین طراحی لوگو صورت میپذیرد که نوعی از مهارت طراحی میباشد.

در تایپوگرافی طراحان به طرح‌بندی و اینکه سبک نوشتار متن متناسب با هر حرفه‌ای توجه می نمایند.

لوگوی نوشتاری دارای سبک های مختلفی است که بعضی از آنها پیچیده و مفهومی‌تر میباشد.

البته مخاطبان باید برای درک نشان تأمل بیشتری نمایند.

در حالی که سایر لوگوهای نوشتاری به سادگی می‌توانند مفهوم مورد نظر برندشان را به مخاطب خود ارائه دهند.

معمولا لوگوهای نوشتاری پیچیده توسط شرکت های بزرگ در نظر گرفته می‌شوند.

اغلب  این لوگو ها به جهت ساختاری، بسیار ساده و از نظر مفهومی، پیچیده میباشند.

که البته بعضی اوقات مفاهیم در پشت این نوشته‌های ساده پنهان می‌شوند و به راحتی قابل تشخیص نیستند.

حال آنکه بعضی دیگر از لوگوهای تایپوگرام کاملاً برعکس مورد ذکر شده می‌توانند مفاهیم را به سادگیانتقال دهند.

این قبیل از لوگوها عمدتاً توسط بکسب و کار های کوچک که هزینه کمتری برای بازاریابی دارند، مورد استفاده و انتخاب قرار میگیرند.

اما برای طراحی یک برند، زمان و هزینه‌ی زیادی نیازمند است.

همچنین با استفاده از لوگوهای ساده ی تایپوگرام شرکت های کوچک روشی کم هزینه که بتوانند به راحتی خود را به مخاطب معرفی کنند.

به شکل  کلی لوگویی که بتواند به راحتی مفهوم مورد نظر از برند خود را به مخاطب ارائه کند.

احتمال فراوانی برای ماندگاری در ذهن مخاطب خود را دارا میباشد.

۳- پیکتوریال یا لوگو تصویری (Pictorial marks)

 

لوگوهای پیکتوریال یک آیکون گرافیکی میباشند.

شامل تصویری میباشند که وقتی مخاطب به آن برند در ذهن خود می اندیشد و یا اسم آن را میشنود در ذهنش نقش آن برند تداعی میشود.

هم اینکه آرم پیکتوریال در اصل می تواند فقط متشکل از یک تصویر باشد.

اصلی ترین نکته ای که باید در مورد یک آرم پیکتوریال در نظر داشت این که چه تصویری را در نظر بگیرید.

همچنین در طراحی  این نوع لوگو از تصویری استفاده میباشد که ویژگی‌های شرکت یا کسب و کار شما را نمایان می کند.

این نمونه از انواع سبک های لوگو، تصویری عینی دارد به این معنا که وقتی مخاطب آن را مشاهده می‌کند،

میشود به طور مختصر عنوان کرد که پیکتوگرام نوعی از لوگو  میباشد که در اصل با یک تصویر از زاویه‌ی دید کمپانی جلوه میکند.

زمانی که مخاطبی سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد استفاده از لوگوی تصویری  نقش فراوان تری پیدا مینماید.

در صورتی که مخاطب از کشوری دیگر بوده باشد و زبان شما را متوجه نشونداستفاده از لوگوی تصویری میتواند زبانی مشترک را با او برقرار کند.

از جمله فواید این سبک لوگو این میتواند باشد که چون تصویری است به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود.

از این رو می‌دانیم که ذهن حتی پس از یک نگاه سریع و گذرا نتیجه‌گیری خود را از آنچه که دیده است به ثبت میرساند.

مهم آن است که بدانیم در انتخاب تصویر لوگوی خود دقت کرده و تا حد امکان به مخاطب برداشت درستی از شرکت و یا کسب و کار محصول و خدماتتان ارائه دهید تصوری درست تا مخطبتان را تبدیل به مشتریتان کند.

 

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
فرزام قلیزادگان
فرزام قلیزادگان
فرزام قلیزادگان، متولد دی ماه 1374 فارغ التحصیل رشته الکترونیک به عنوان مدیر سایت بنرساز فعالیت خود را در زمینه طراحی گرافیک از سال 1390 آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله می‌خوانید: