آشنایی با بروشور و کارایی آن

 منظور از بروشور چیست

 

بروشور یکی از ابزار ها برای جلب مشتری و ارتباط موثر در عرصه تبلیغات است.

بروشور به معنای متن چاپی با تعداد صفحات معمولا کم است و کلمه ای لاتینی (Brochure) که معادل فارسی بروشور، کالانما میباشد.

در اصل این کلمه به معنای این که ما در بروشور کالای خود را جامع و کامل اما در فرصتی اندک معرفی می‌‎کنیم ارائه میشود.

که در آن اطلاعاتی درباره‌ی ویژگی های کالا، خدمات یا هر فعالیتی که نیاز به معرفی دارد را به ما می‌دهد.

بروشور اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است. معمولا به منظور اطلاع رسانی برای انتخاب توسط مصرف کننده طراحی و صفحه آرایی میشود.

برای اینکه در زمینه های مختلف مانند: توریستی، تبلیغ محصولات، توصیه های بهداشتی و… به کار گرفته میشود.

بروشور غالباً به صورت سندی کاغذی میباشد.

بروشور غالباً به منظور ارائه اطلاعات یا تشویق افراد برای خرید محصول یا خدمات یک شرکت طراحی و در نظر گرفته می شود.

بروشورها  معمولا ارزان قیمت هستند و در اندازه های مختلف و به شکل سلیقه ای طراحی و چاپ می شوند.

از لحاظ گرم کاغذ بروشور می تواند به دلخواه انتخاب شود،

البته بروشور ها برای اینکه ارزان تر تمام شوند.معمولا با گرم پایین چاپ می شوند که باعث ساده تر خواندن توسط مصرف کننده نیز میشود.

بروشورها با تیراژ بالایی چاپ میشوند. زیرا که قرار است در میان مخاطبان فراوانی توزیع گردد.

بروشور برگه‌ای چند لتی و یا یک کتابچه‌ی چند صفحه‌ای میباشد. که به توسط آن کالا یا خدمات هر کسب و کار  معرفی می گردد.

در اصل  از بروشورها به عنوان ابزاری ملموس و معتبر برای تبلیغات یاد می شود.

انواع بروشور

 

بروور تک برگی

برشور لت دار

برشور فرمی یا کتابچه

برشور اسلیپ کیس

پمفلت یا لیفت

بروشور ضمیمه (GATE-FOLD)

برشور Z-FOLD

مزایای یک بروشور شامل

 

  • مطالب مفیدی را در فضای اندکی به مخاطب آموزش دهد.
  • معرفی کامل کسب و کار شما
  • افزایش اعتماد مشتری به کسب و کار شما
  • حاوی اطلاعات جامع
  • مقرون به صرفه بودن بروشور
  • توزیع آسان بروشور
  • شناخت و باور خوبی نسبت به شرکت در اختیار مخاطب بگذارد و پیشبرنده اعتبار کسب و کار شما باشد.
  • موجب بهبود بازار فروش یک محصول گردد.

 

کاربردهای برشور چیست

 

استفاده از آن به عنوان معرف محصول

استفاده از آن جهت معرفی محصول

استفاده از آن با محتوای آموزشی

استفاده از آن به عنوان منو

استفاده از آن به عنوان راهنمای توریستی

استفاده از آن به عنوان کارت دعوت

 

انواع بروشور از در هنگام طراحی

 

رایج ترین نوع بروشور، بروشور های دو لت یا سه لت است.

بروشور های لتی به صورت چند صفحه ای است.

که در آن این صفحات پس از تا زدن تبدیل به لت می شوند.

بروشور های لتی به صورت تا های روی هم قرار میگیرد.

که این تا (لت) ها می توانند به شکل  زیگزاگ و ساده باشند.

البته به علت  نوع لت هایی که دارد به بروشور های آکاردئونی معروف میباشند.

در اصل این بروشور ها معمولاً به اندازه A4 می باشد.

انواع بروشور از نظر تعداد لت، تنوع بالایی ندارند.

اما معمولا بروشورها بنابر میزان محتوای و مطالب  منتشر شده در آن، در سایزهای دو لت و سه لت طراحی می‌شوند.

در برخی موارد که محتوای بیشتری باید منتشر شود. از بروشورهای چهار لت نیز بهاستفاده میشود.

قابل ذکر است که  افزایش تعداد لت‌ها به بیشتر از چهار لت، باعث دور شدن بروشور از هدف اصلی طراحی و تولید آن می‌شود.

در اصل بهتر است در صورت افزایش تعداد  از دیگر امکانات چاپی از جمله کاتالوگ استفاده شود.

همانطور که ذکر شد بروشورهای لتی در یک صفحه A4 طراحی میشوند.

که عمدتاً در سه قسمت مساوی و با طراحی مخصوص به هر صفحه تهیه و طراحی می شوند.

البته صفحه اول معمولا بعنوان صفحه اصلی در نظر گرفته می شود، که غالباً صفحه اول بروشور است.

معمولا در  صفحه اول نام و لوگوی شرکت درج می شود.

که در صفحه آخر بروشور نیز شامل اطلاعات تماس و آدرس اختصاصی مرتبط به آن شرکت داده می شود.

سایر صفحات دیگر شامل موضوعاتنی از قبیل معرفی محصولات مختلف، تاریخچه شرکت، محصولات محبوب و … اختصاص پیدا میکند.

 

نکات قابل توجه در طراحی بروشور

 

بکار گیری و استفاده از نام شرکت و آرم آن یکی از اولویت های  اولیه طراحی بروشور و کاتالوگ می‌باشد.

البته بروشورها اگر در بیش از دو صفحه یا دو لت طراحی و تهیه ‌شوند.

دارای یک صفحه یا لت رویی به عنوان جلد خواهند بود که در آن آرم و نام شرکت ذکر می گردد.

همچنین در برشورها استفاده ازعکس ها مرتبط یا غیر مرتبط باید  با کیفیت بالا و رنگ هایی با تونالیته بیشتر استفاده شود.

که خود یکی دیگر از ویژگی های طراحی بروشورها می‌باشد.

این تصاویر می تواند، تصاویرمرتبط با محصولات و خدمات شرکت یا کمپانیسفارش دهنده بروشور باشد.

در اصل اگر تمایل دارید  ایده و نظر شما در کار طراحی بروشور یونیک و تک باشد،

باید توجه داشته باشد که بهتر است ایده هایا اولیه که به ذهنتان خطور می‌کند را نادیده گرفته شود.

تا جایی که امکان دارد سراغ ایده‌های دیگر بروید. زیرا این احتمال وجود دارد که ایده های اولیه شما سایرین هم خطور کرده باشد.

پس بنظر این ایده ها آن چنان یونیک نخواهند  بود.

باید این امر نیز در نظر گرفته شود که پیام نمادین در برشور باید توسط فرم، رنگ و یا حتی تصاویر، باید سریع و در کمترین زمان منتقل گردد.

این یکی از قابلیتهای کارهای گرافیکی تبلیغاتی میباشد.

حتی المقدور از مطالب مختصر و کاملا به جا استفاده شود.

هر چه مطالب کوتاه و مختصرتر باشد، کار بروشور شما کیفیت بهتری خواهد داشت.

ارزیابی شرکت و یا کسب و کار سفارش دهنده بروشور یکی دیگر ازمواردی است.

که قبل از انجام و شروع طراحی باید به آن توجه شود.

به هر اندازه توجه و احترام  به مخاطب بروشور بیشتر باشد،

مخاطب نیز در گرفتن خدمات از صاحب بروشور، اشتیاق بیشتری نشان می دهد.

که البته در ذهن مخاطب این تفکر نقش میبندد که با شرکتی  مشتری مدار مواجه خواهد بود،

این امر باعث میشود مخاطب احساس میل و رضایت و بر قراری ارتباط در جهت گرفتن محصولات و خدمات از آن شرکت باشد.

در حین و یا بعد از اتمام طراحی قسمت هایی از برشور را برای تغییرات بوسیله سفارش دهنده در نظر داشته باشید

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *