انواع پوشش در چاپ

انواع پوشش در چاپ (سلفون و لمینت)

انواع پوشش در چاپ را در این مقاله از سایت “بنرساز” بررسی خواهیم کرد: امروزه یکی از نکاتی که در محصولات چاپی مانند بروشور، کاتالوگ، تراکت، کارت ویزیت حائز اهمیت است، نوع پوشش آن هاست. از جمله این پوشش ها می توان به سلفون مات و براق، لمینت مات و براق، ورنی و پوشش های یووی اشاره کرد

انواع پوشش در چاپ

استفاده از انواع پوشش در چاپ به دلیل به دلیل محافظت بیشتر از سطوح چاپی در برابر عواملی همچون پوسیدگی، ساییده شدن، رنگ‌پریدگی و همچنین ایجاد جذابیت و زیبایی بیشتر در چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی دو نوع پوشش وجود دارد که بعد از چاپ روی برگه چاپ شده می چسبد: سلفون و لمینت.

در ادامه مطلب به بررسی هر کدام از این پوشش های چاپی خواهیم پرداخت:

تفاوت اصلی پوشش سلفون و لمینت چیست؟

تفاوت اصلی انواع پوشش در چاپ به ضخامت آن ها مربوط می شود، پوشش سلفون بسیار نازک بوده و فایده آن علاوه بر جنبه ظاهری و زیباتر کردن چاپ این است که مقاومت کاغذ را در برابر رطوبت و کثیفی افزایش می دهد. پوشش لمینت بسیار ضخیم تر از سلفون بوده و نه تنها مقاومت برگه را در برابر رطوبت و کثیفی بالا می برد بلکه ضخامت کاغذ را بالاتر برده و آن را مستحکم و غیر قابل انعطاف می سازد.

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ بنر و پوستر چیست؟

پوشش چاپ به چه معناست؟

پوشش فرایندی است که پس از چاپ و به منظور بهبود کیفیت چاپ بر روی سطوح اعمال می‌شود. این پوشش حکم محافظ از محصول چاپی در برابر پوسیدگی، پریدگی و حتی پارگی را دارد. علاوه بر این، پوشش‌های چاپ جذابیت بیشتری به محصول نهایی می‌دهند.

پوشش سلفون

پوشش های سلفونی از انواع پوشش در چاپ هستند که ضخامت بسیار پایینی دارند (مانند کیسه فریزر)، و پس از چسبیدن به برگه چاپ شده، ضخامت آن را تغییر نمی دهند. به دلیل ضخامت بسیار پایین سلفون تقریبا از آن برای هر نوع محصول چاپی ای می توان استفاده کرد. انواع کارت های ویزیت، کاتالوگ و بروشور، انواع مختلف لیبل و تقریبا تمامی کاغذهای چاپ شده با سطح صاف را می توان با پوشش سلفون زیباتر و مقاوم تر کرد.

انواع پوشش در چاپ

مهم ترین ویژگی های پوشش های سلفونی چیست؟

  • پوشش های سلفونی روی کاغذهای بافت دار به خوبی نمیچسبند و به راحتی از سطح کار جدا میشوند. بهترین کاغذ برای پوشش سلفون کاغذ گلاسه است.
  • این پوشش ها تنوع بسیار بالایی دارند و امکان انتخاب گزینه های متنوعی را برای شما فراهم می کنند.
  • پوشش های سلفونی شامل دو نوع براق و مات هستند.

پوشش لمینت

پوشش های لمینتی از انواع پوشش در چاپ هستند که ضخامت بسیار بالایی دارند. بطوریکه ضخامت آن ها چندین برابر سلفون بوده و پس از چسبیدن به کاغذ چاپی شما، آن را کاملا مستحکم کرده و انعطاف آن را می کاهند. به دلیل ضخامت بالای لمینت و غیر قابل انعطاف بودن، نمی توان آن را تا کرد و به همین دلیل در برخی از موارد نمی توان از این نوع پوشش استفاده کرد.

بیشتر بدانید: طراحی کاتالوگ

مهم ترین کاربرد پوشش لمینت

لمینت ها کاربردهای بسیاری در صنعت چاپ دارند. بطور مثال کارت ویزیت های لمینتی به دلیل استحکام عالی خود بسیار محبوب هستند. منوهای رستوران تک صفحه ای تنها با پوشش لمینت کاربرد خواهند داشت. لمینت ها در دو مدل کلی لمینت مات و لمینت براق موجودند.

مزایای پوشش لمینت چیست؟

پوشش لمینت مزایای دیگری نیز دارد که به شرح زیر می‌باشد.

  • این پوشش موجب افزایش ضخامت سطح چاپی می گردد.
  • با ایجاد سطح براق بر روی محصول چاپی موجب شفافیت رنگ‌ها می‌شود.
  • با افزودن سطح مات به طرح از انعکاس نور جلوگیری می‌کند.
  • مانع کثیفی، پارگی و یا شکستن سطح چاپی می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
هادی سیفی
هادی سیفی
هادی سیفی متولد خرداد ماه سال 1374 با مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی از سال 1400 در زمینه طراحی گرافیک و مقاله نویسی فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله می‌خوانید: