بروشور و انواع بروشور

بروشور( یا نام دیگر آن دفترک است) برگه ی چاپ شده ای است برای ارائه تبلیغات شرکت ها و سازمانها و دیگر مراکز از جمله مراکز آموزشی

تعریف بروشور

بروشور یک سند کاغذی برای اطلاع رسان است (معمولا برای تبلیغات استفاده می شود)،  که می توان آنرا در قالب های پمفلت یا جزوه تا نمود.

بروشور ها سندهای تبلیغاتی هستند، عموما برای معرفی شرکت، سازمان، محصول یا خدمات به کار می رود و این اطلاعات را به مشتری آینده نگر یا عموم جامعه انتقال می دهد.

اولین بروشور در سال ۱۷۴۸ ساخته شد.  و از کلمه‌ی فرانسوی” brocher ” به معنای “دوختن” نشات گرفته است.

بروشور یک کتاب یا مجله ی باریک و کوچک که تعداد زیادی تصویر و اطلاعات درباره ی یک محصول یامکان، که باعث اطلاع رسانی به عموم جامعه میباشد.

روشهای انتقال بروشور 

معمولا بروشور ها را به روشهایی مانند قرار دادن در روزنامه ها و مجلات، قرار دادن در استند ها و یا توزیع دستی است.

اهداف طراحی و چاپ بروشور:

  1. اطلاعات
  2. شناسایی
  3. تبلیغات
  4. آموزشی

 

اطلاعات: معمولا از بروشور برای اطلاع دادن به مشتریان خود، در مورد شرکت یا سازمان ها استفاده می شود. این اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات و مراکز آموزشی است.

شناسایی: دفترک باعث می شود که شرکت شما به طور خودکار شناسایی شود و شان و اعتبار کسب و کار را نشان می‌دهد.

تبلیغات: یک بروشور ابزار تبلیغاتی مهمی که به طور قابل توجهی به شما اجازه می دهد یک یا چند محصول یا خدمات را تبلیغ کنید.

آموزشی: بروشور، نحوه استفاده صحیح، بهره برداری و کاربرد یک محصول را به مخاطبان انتقال می دهد.

ابزار های طراحی بروشور

طراح های حرفه ای با کمک از کورل دراو یا ایلاستراتو و همچنین می توانند با فتوشاپ نیز طراحی کنند. از انجا که کورل دراو و ایلاستراتو نرم افزارهای وکتور هستند پس متناسب برای طراحی بروشور اند. 

وقتی دفترک طراحی میکنیم بهتر از فایل مورد نظر را با فرمت JPG ذخیره کنند و با رنگ CMYKباشد چرا که دستگاه های چاپ بخصوص چاپ افست از این رنگ طبعیت می کند.

مزیت استفاده از بروشور

بروشور به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مهم دارای مزایای بسیاری است.

۱- پخش آسان بروشور

۲-بروشور، بازگو کننده اعتبار کسب و کار

۳- بروشور،اطلاع رسان جامع 

۴- مقرون به صرفه بودن بروشور

  ۱- پخش آسان بروشور:

بروشورها را در مکان های مختلف از جمله نمایشگاه ها و فروشگاه ها میتوان پخش کرد. اطلاعات مثبت و دقیق تری را به افراد بیشتری ارسال میکند و به بسیاری از مشتریان جدید دسترسی پیدا کند.

۲-بروشور، بازگو کننده اعتبار کسب و کار:

دفترک نشاندهنده سرمایه گذاری بروی مشتریان است.

۳- بروشور،اطلاع رسان جامع :

 اطلاعات کامل و دقیق را در یک فضای کوچک جمع آوری میکند و به توصیف خدمات و محصولات میپردازد.

۴- مقرون به صرفه بودن بروشور:

در مقایسه بادیگر گزینه موارد بازاریابی آنلاین، دفترک یک طرح بازاریابی کم هزینه و سود آور است. و هزینه کمتری در چاپ دارد.

انواع بروشور

بروشورهای الکترونیکی (E-Brochures)

بروشورهای آکاردئونی دو و سه لت (Bi-Fold & Tri-fold Brochures)

 

بروشورهای الکترونیکی 

این نوع بروشور ها به نسبت بروشور های قدیمی کاغذی مزایای مانند مخاطبین و توزیع بیشتر و هزینه کمتر در مقایسه با نسخه های چاپی را دارا می باشند.

بروشورهای آکاردئونی دو و سه لت 

بروشور دو لت: یک صفحه که پشت و روی آن چاپ شده و از وسط یک تا شده است که به آنها دو لت (Bi-Fold) می گویند

 بروشور یا دفترک سه لت:یک صفحه که هر دو طرف آن چاپ شده و به سه بخش تا می شود که به آنها سه لت (Tri-fold) می گویند هستند.

بروشورهای آکاردئونی دو لت (Bi-fold) چهار پنل (دو پنل در هر صرف) ایجاد می کنند و بروشورهای آکاردئونی سه لت (Tri-fold) شش پنل (سه پنل در هر طرف) ایجاد می کنند.

 انواع تا بروشور ها

شیوه آکاردئونی Z-fold، شیوه C-fold و غیره می باشند.

  • C-fold صفحات با ارتفاع بیشتر، وقتی در آن بروشور یا دفترک  از نقشه یا موارد این چنینی تشکیل می شوند، به چهار، پنج و یا شش پنل در هر طرف کاغذ تا می شوند.
  • Z-fold حالتی از تای بروشور است که خط لبه کاغذ بروشور مانند کلمه Z می شود.

چاپ بروشور

بروشورها را معموملا با چهار رنگ و بر روی کاغذ های ضخیم و یا گلاسه چاپ می شوند تا کیفیت بالایی داشته باشند. 

در بروشور ها  از کاغذ بهتر (همراه با تا خوردگی)، رنگ بندی بیشتر و تصاویر با کیفیت تری نسبت به تراکت (Flyer) استفاده می شود.

جنس بروشور 

بروشور یا دفترک باید بروی کاغذی با ضخامت تقریباً زیاد و مقاوم چاپ شوند برای اینکه رنگ در موقع چاپ تغییر نکند. جنس بروشورها از کاغذ گلاسه براق یا مات است.

اندازه فونت در طراحی بروشورهای تبلیغاتی

در طراحی بروشور از تعدد فونت خودداری کنید چرا که باعث میشود تا مخاطب با تمرکز بیشتر و نگاهی باز تر به مطالعه و مشاهده بروشور بپردازد.

سایز فونت 

اندازه فونت در طراحی بروشور(دفترک) کمتر از ۶ پوینت نشود. و می توان تا فونت ۱۲ نیز ان را افزایش داد. در نظر بگیرید مخاطب بروشور چه افرادی هستند.

مخاطبان بروشور چه افرادی هستند

  • برخی بروشور ها برای کودکان و نوجوانان طراحی می شود که می توان از فونت های فانتزی و نا منظم استفاده کرد تا کودک را سرگرم کند و دیدن فونت به او حس خوشایند و جذابیت خاصی را القا کند.
  • اگر بروشور برای سالمندان و افراد کهن سال طراحی می شود.در اندازه فونت کمی محتاط ترباشیم. مطالب را مختصر، پس تیتر ها را درشت و خوانا بنویسیم.
  • در برخی موارد بروشور برای لوازم آرایشی، بهداشتی، آموزشی، روانشناسی و غیره است که باید استانداردها را بیش از پیش در نظر گرفت.
  • در طراحی بروشور تعدد فونت نداشته باشید.
  • فقط تیتر ها در صورت لزوم از قابلیت بولد استفاده نمایند.
  • استفاده از فونت های نازک زیبایی طرح را بیشتر می کنند.
  • در صورت لزوم از تایپوگرافی برای خاص شدن طراحی و فونت استفاده کنید. 

سایزهای متناسب بروشور برای انواع تبلیغات

  1. سایز DL 
  2. سایزLEGAL

سایز DL : بروشور سه لت هست که به اندازه پاکت ملخی یا اداری است با ابعاد ۱۱۰X220M  

سایزLEGAL: ابعاد این بروشور در مقیاس اینچ ۸X14 اینچ است. 

انواع تا خوردگی بروشورها

 

جدول تعین تا خوردگی در بوشور متناسب با سایز فلت

اشکال تاخوردگی و فولد بروشورها

 

تفاوت بروشور و کاتالوگ 

در بروشور به جزئیات محصول می پردازیم ولی در کاتالوگ به کلیت محصول و خدمات می پردازیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *