گرافیتی و سبک های گرافیتی چیست؟

«به افرادی که به هنر دیوار‌نگاری(گرافیتی) و تقریبا به صورت خودجوش و بدون هیچ‌گونه سفارش کاری از طرف سازمان و نهادی کار خود را در گوشه‌ای از شهر نقاشی می کنند و شاید بتوان گفت که به‌ندرت سبک هنری خاصی در کار آنها به چشم می‌خورد.»

گرافیتی چیست؟

تعریف گرافیتی

گرافیتی  یا به عبارتی دیوار نگاری که از واژه‌ی ایتالیایی گرافیو به معنی «خط‌خطی» یا «خراش» است، که تاریخچه‌ای طولانی دارد.

برای مثال، علامت زدن در خرابه‌های روم باستان در بقایای شهر تیکال (از اقوام مایاها) در آمریکای مرکزی، در صخره‌هایی در اسپانیا متعلق به قرن شانزدهم و در کلیساهای انگلیسی  نیز دیده می‌شود.

گرافیتی به‌طور ویژه در مراکز شهری مهم در سراسر جهان است ، به‌خصوص آمریکا و اروپا، معروف تر است؛ ایستگاه‌های مترو، بیلبوردها و دیوارها اهداف مشترک برای هنر گرافیتی یا دیوار نگاری  هستند.

در دهه‌ی ۱۹۹۰ شیوه‌ی جدیدی از هنرگرافیتی با عنوان «علامت زدن» پدیدار شد که استفاده‌ی تکراری از یک نماد واحد یا مجموعه‌ای از سمبل‌ها برای علامت زدن قلمرو را در برمی‌گرفت.

این نوع از گرافیتی به‌منظور جلب‌توجه بیشتر مردم، در مناطق راهبردی و مرکزی محله‌ها نمایان شد.

 

گرافیتی  یا دیوار نگاری از نگاه عامه مردم دنیا

نوعی از هنر عامه محسوب می‌شود که سنت نقاشی‌های دیواری را به سفارش انجمن آمریکایی وُرکس پروگرس (Works Progress) از پروژه‌ی هنر فدرال در خلال رکود بزرگ و اثر دیگو ریویرا (Diego Rivera) در مکزیک ادامه می‌دهد.

انواع سبک های گرافیتی یا همان دیوار نگاری 

  1. تگ گرافیتی 
  2. ترو آپ  
  3. اثر گرافیتی 
  4. استنسيل گرافیتی 
  5. پنل گرافیتی 
  6. برچسب گرافیتی 
  7. نقاشی های خیابانی سه بعدی 

تگ گرافیتی (Tag Graffiti):

تگ گرافیتی یا دیوار نگاری یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین نوع های گرافیتی است. منظور از تگ گرافیتی در واقع امضا زنی هنرمنداست.

که به سبک خاص خودش بر روی دیوار و دیگر سطوح مسطح نقاشی میشود. تگ گرافیتی با اسپري، ماژيك، رنگ، استيكر و هر نوع متريال ديگري قابل اجرا است و این به سلیقه، سبک و استایل گرافیست آن بستگی دارد.

 

ترو آپ  (Throw up Graffiti)

ترو آپ گرافیتی تقریبا چیزی بین امضا و طراحی است. نوشته‌ای طراحی شده و دارای حجم که اغلب رنگ محیط بیرونی آن متفاوت از رنگ داخل آن است.

 

اثر گرافیتی (Piece Graffiti)

اثر گرافیتی در واقع به نقاشی های دیواری فول‌کالر یا تمام رنگ گفته می‌شود که جزئیات بیشتری دارند و کشیدن آن‌ها نیز زمانبرتر است. هرچند که در بسیاری از کشورها نقاشی‌های خیابانی روی دیوار  یا دیوار نگاری جرم محسوب می‌شود، در عین حال بسیاری از کشورها نیز نقاشی خیابانی را به صورت یک جاذبه‌ی گردشگری در کشورشان تبدیل کرده‌اند و باعث جذابیت و زیبایی خیابانها شدند با فرم های جالب.

این نوع گرافیتی اگر به درستی انجام شود تاثیرفوق العاده ای بر روی منظره شهری می‌گذارد و خیابان‌های شهر را به بهترین مکان عکاسی برای توریست‌ها تبدیل می‌کند.

 

سبک های گرافیتی یا همان دیوار نگاری 

 

استنسيل گرافیتی (Stencil Graffiti)

استنسیل گرافیتی به فرمی از نقاشی‌های گرافیتی خیابانی  یا دیوار نگاری گفته می‌شود که با روش شابلون اجرا می‌شوند. روش‌های مختلفی برای ساخت این شابلون‌ها وجود دارد. شابلون‌ها می‌توانند ساده و یا بسیار پیچیده باشند. 

اما با وجود سختی در آن زیبایی و مفهوم خاص خود را دارند. 

 

شاید در ابتدا نقاشی خیابانی با شابلون کمی ساده باشد.

اما شالبون‌های پیچیده و چند لایه‌ای وجود دارند که نقاش‌های خیابانی با استفاده از آن‌ها می‌تواند به نتایج بسیار خیره‌کننده‌ای  و جذابی تبدیل شوند.

 

سبک های گرافیتی

پنل گرافیتی (Panel Graffiti)

 پنل گرافیتی به نوعی از نقاشی دیواری گفته می‌شود که با رنگ و قلمو، ماژیک یا اسپری در حاشیه‌ی اتوبان‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و بر روی دیواره‌های قطار نقاشی شده باشد. 

 

برچسب گرافیتی (Sticker Graffiti)

برچسب گرافیتی همانطور که از نامش هویدا است.

خلق یک اثر هنری در خیابان‌های شهر از طریق چسباندن برچسب است. چگونگی انتخاب و چسباندن پوستر نقاشی‌های خیابانی در کنار یکدیگر تاثیر تعیین کننده‌ای در جلوه‌ی بصری و انتقال پیام دارد.

 

نقاشی های خیابانی سه بعدی (۳d Graffiti)

نقاشی‌های سه بعدی خیابانی یکی از انواع نقاشی خیابانیِ که طرفدار زیاد دارد. نقاشی های خیابانی دیواری اگر با تکنیک نقاشی سه بعدی اجرا شده باشند محال است که حرکت شما را برای لحظاتی متوقف نکنند.

 

نقاشی خیابانی سه بعدی گاهی چنان به واقعیت نزدیکِ که ممکن است حتی شما را به وحشت بیاندازد یا باعث خطای ذهنی‌تان شود.

گرافیتی های سه بعدی تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی خیابان‌های شهر دارند و امروزه یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های شهری محسوب می‌شوند.

 

مراحل اولیه یاد گیری نوشتاری گرافیتی

  1.  آشنایی با سبک های مختلف گرافیتی 
  2.  یک کلمه بر روی کاغذ بنویسیم
  3.  یک سبک برای نام انتخاب کنید
  4.  دور حروف نوشته شده خط بکشید
  5.  ضخامت خط را  به دلخواه تغییر دهیم
  6. جزئیات مد نظرمان را اضافه کنیم
  7.  طرح نوشته شده را کپی کنید
  8.  خطوط مدادی تان را تیره تر کنید
  9. طرح نوشته شده را رنگ گذاری کنیم
  10.  تمرین را ادامه دهید

۱٫ آشنایی با سبک های مختلف گرافیتی: 


صدها وب-سایت نمایش دهنده آثار گرافیتی هستند. یا در خیابانها مثل خیابان ولیعصر بعد از مترو جهاد یک نمونه دیوارنگاری یا همان گرافیتی هست .

۲٫یک کلمه بر روی کاغذ بنویسیم:

با هر کلمه ای شروع کنید، اما بهترین انتخاب برای مبتدی ها، نام خودشان است. بیشتر هنرمندان برجست هی گرافیتی، کارشان را با گسترش یک امضاء منحصربفرد شروع می کنند. بعنوان مبتدی، تمامی حروف را به صورت بزرگ بنویسید. برای آسان پاک کردن، از مداد استفاده کنید و کمرنگ طراحی کنید. به اندازه کافی بین حروف فاصله بگذارید، بعدا این فاصله ها را با کشیدن و پهن کردن حروف پر خواهید کرد. آنها را برای کار کردن به اندازه کافی بزرگ ایجاد کنید، اما نه آنقدر بزرگ که تمام کردن کار تا ابد طول بکشد! حروف را طوری ایجاد کنید که مانند قطعات ساختمان به نظر برسند! همچنین تکه هایی از تصاویر یا ستار هها را داخل حروف قرار دهید.

۳٫ یک سبک برای نام انتخاب کنید:

مخصوصا حروف حبابی در گرافیتی پرطرفدار هستند، اما سبک های دیگری هم وجود دارند. شما می توانید لبه های گرد یا تیز داشته باشید، به همین طریق در مورد اندازه ی حروف، م یتوانید تعدادی حروف کوچک و تعدادی بزرگ داشته باشید.

داشتن تصویری از یک قطعه گرافیتی در آن سبک برای مراجعه به آن، کار را ساد هتر م یکند. ی کبار که اصول را یاد بگیرید، بدیهی است که می توانید سبک های خودتان را ایجاد کنید.

۴٫ دور حروف نوشته شده خط بکشید:

دوباره از مداد استفاده کرده و خیلی نرم بنویسید، زیرا اشتباهاتی کوچک خواهید داشت. رسیدن به شکل صحیح حروف، زمان و صبر می طلبد. به خاطر داشته باشید : شکل ساده ی کلمات را راهنمای خود قرار دهید، اما نگذارید شما را محدود کند. از تغییر دادن شکل رسمی حروف نترسید!

۵٫ ضخامت خط را به دلخواه تغییر دهیم:

می توانید تمامی خطوط را با کلفتی یکسان ایجاد کنید. می توانید با تغییر ضخامت خطوط در مکان های مختلف، سایه ای ایجاد کرده و یک افکت سه بعدی داشته باشید. (برای مثال، بالا و یک طرف از یک “ O” می تواند خیلی کلفت باشد، در حالی که زیر و طرف دیگر آن نازک است)

 

یاد گیری نوشتاری گرافیتی

۶٫ جزئیات مد نظرمان را اضافه کنیم:

وقتی شکل حروف مورد رضایت شما بود، می توانید در صورت تمایل – با مداد نرم – جزئیات بیشتری به آنها اضافه کنید. شاید یک آذرخش برای نقطه یک “ I” خوب باشد، یا یک جفت چشم خارج از حفره حرف “ b” . می توانید مانند کتاب های کمدی در اطراف نام حباب قرار دهید. تنها چیزی که شما را محدود م یسازد، قدرت تخیّلتان است!

۷٫ طرح نوشته شده را کپی کنیم:

مدادها را کناری قرار دهید، اکنون همه چیز ثابت است. اگر باعث ایجاد اشتباهات فجیعی شده اید، قادر نخواهید بود چیزی را درباره آن تغییر دهید. از طرح خود یک نسخه پشتیبان ایجاد کنید. دستگاه کپی را طوری تنظیم کنید تا خطوط مدادی کمرنگ تان در کپی نشان داده شوند. همچنین شما می توانید اثر طراحی را روی یک کاغذ دیگر داشته باشید، اما این کار در مورد طراحی های روشن شما سخت است.

 

یاد گیری نوشتاری گرافیتی

۸٫ خطوط مدادی تان را تیره تر کنیم:

از خودکار یا نشانگر برای تیره کردن خطوطی که با مداد کشده شده استفده کنید. این خطوط کمابیش ثابت هستند، بنابرین بسیار دقت کنید. با اشتباهات کوچک دلسرد نشوید. شما معمولا می توانید اشتباهات خود را طوری اصلاح کنید که هیچ کس متوجه نشود. اگر خط خودکار شما بسیار ضخیم یا بی قاعده بود و از خط بیرون رفت، آن را پر کنید تا سه بعدی به نظر برسد.

۹٫ طرح نوشته شده را رنگ گذاری کنیم:

بهتر است قبل از انجام این کار ، به چند نمونه توجه کنید؛ یک طرح گرافیتی  یا دیوار نگاری بسیار ساده می تواند تنها یک رنگ داشته باشد. همچنین می توانید به سادگی هر حرف را در یک رنگ مختلف کار کنید؛ یا فقط با یک رنگ جزئیات را به حروف اضافه کنید. گاهی اوقات سادگی بهترین راه است. هنرمندان گرافیتی  همان دیوار نگاری به طور سنتی مجبور بودند برای ترس از دستگیر شدن مخفیانه کار کنند_ بسیاری از آ نها هنوز هم همینطورند!_ و بنابراین، آنها می توانستند تنها یک یا دو رنگ مختلف از اسپری های رنگ را با خود حمل کنند. تعداد زیادی از گرافیت یکارهای خوب، تنها از یک رنگ استفاده م یکنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.3]
فرزام قلیزادگان
فرزام قلیزادگان
فرزام قلیزادگان، متولد دی ماه 1374 فارغ التحصیل رشته الکترونیک به عنوان مدیر سایت بنرساز فعالیت خود را در زمینه طراحی گرافیک از سال 1390 آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله می‌خوانید: