قواعد استفاده از فونت در طراحی گرافیک

قواعد استفاده از فونت در طراحی گرافیک

قواعد استفاده از فونت در طراحی چیست؟ همانطور که می دانید یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی گرافیک با آن سروکار داریم، رعایت اصول و شناخت قواعد استفاده از فونت است. چیدمان حروف و کلمات در کنار یکدیگر، با عنوان تایپوگرافی شناخته می شود. این فن در طراحی گرافیک از لحاظ زیبایی و خوانایی اهمیت ویژه ای داشته و بایستی به صورت حرفه ای طراحی شود. در این مقاله از سایت “بنرساز” قصد داریم به قواعد استفاده از فونت بپردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

قواعد استفاده از فونت در طراحی چیست؟

اصول و قواعد تایپوگرافی در طراحی گرافیک شامل تکنیک هایی است که باعث می شود، ایده های خود را به بینندگان ارائه داده و از هر کلمه بیشترین بهره را ببرید. تایپوگرافی هنری برای پردازش متن و نوشتن کلمات و جملات با سبک خاص برای ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطب می باشد. اما استفاده از فونت ها باید متناسب با نوع متن و تصویر بوده و با آن هماهنگ باشد. از آن جایی که بخش مهمی از طراحی گرافیک را متن ها تشکیل می دهند. بایستی برای خلق آثار جذاب و تاثیر گذار قواعد استفاده از فونت در طراحی گرافیک را بخوبی بدانیم. برخی از این قواعد شامل موارد زیر می باشد:

خوانایی

انتخاب فونت بایستی به گونه انجام بگیرد که خوانایی آن خوب باشد. هیچ کس طراحی های ناخوانا با استفاده از فونت های عجیب را نمی پسندد. به همین دلیل توجه به خوانایی فونت یکی از مهم ترین قواعدی است که هر طراحی باید آن را بداند. توصیه می شود در طراحی گرافیک از فونت های ساده و خوانا استفاده شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن، هدف از متن به مخاطب منتقل گردد.

قالب نوشتاری

توصیه می شود برای درج متن ها در طراحی گرافیک، فونت های ساده را در کادر مشخص قرار داده و از نوشتن متون در خطوط عریض و طویل جلوگیری کنید. باید به بخاطر داشته باشید که استفاده از رنگ های یکسان، قالب های غیر استاندارد و نوشتار طولانی می تواند باعث سردرگمی و خستگی مخاطب شود. به همین دلیل کادربندی صحیح قالب نوشتاری یکی از قواعد استفاده از فونت می باشد.

تراز بندی متون

استفاده از کادرهای مشخص و ابتدا و انتهای یکسان در خطوط متن یکی دیگر از قواعد استفاده از فونت در طراحی گرافیک است.

قواعد استفاده از فونت در طراحی گرافیک

اندازه و سایز فونت

از جمله مهم‌ترین مواردی که باید در طراحی گرافیک مورد توجه قرار بگیرد، اندازه یا سایز فونت است. به‌ خصوص اگر به استفاده از فونت دست‌نویس روی آورده شود. در واقع یک طراحی ایده‌آل حتماً باید از یک استاندارد مناسب برای اندازه فونت برخوردار باشد؛ چرا که در غیر این صورت مخاطبان هدف جذب نخواهند شد.

هدف و کاربرد فونت

استفاده از فونت های خشک و رسمی برای طراحی پوستر های کودکانه مناسب نمی باشد. همچنین استفاده از خطوط بولد و فانتزی برای طراحی بروشور و کاتالوگ استفاده نمی شود. به همین دلیل قبل از انتخاب فونت بایستی با هدف و نوع کاربرد آن آشنا بوده و الگوی مناسبی را ارائه داد.

رنگ فونت

انتخاب رنگ مناسب برای فونت و نوشته یکی دیگر از قواعد استفاده از فونت می باشد. این رنگ بایستی با توجه به تئوری رنگ ها و مباحث روانشناسی انتخاب گردد. استفاده از رنگ های متعدد نیز همانند استفاده از فونت های متعدد می تواند نتایج بدی را برای طرح داشته باشد.

چرا تایپوگرافی در طراحی گرافیک مهم است؟

تایپوگرافی آرایش استراتژیک تایپ، به منظور خوانایی و جذابیت بصری زبان نوشتاری است. هنر تایپوگرافی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که؛ هر گرافیست و طراح وب به آن نیاز دارد.

تایپوگرافی دو هدف اصلی در طراحی گرافیک دارد:

  • ترویج خوانایی
  • کمک به ارتباط پیام
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
هادی سیفی
هادی سیفی
هادی سیفی متولد خرداد ماه سال 1374 با مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی از سال 1400 در زمینه طراحی گرافیک و مقاله نویسی فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله می‌خوانید: