تفاوت ایلوستریتور و فتوشاپ

تفاوت ایلوستریتور و فتوشاپ چیست؟ امروز در این مقاله قصد داریم تفاوت های این دو نرم افزار قدرتمند شرکت ادوبی را بررسی کنیم!

اگر در حال کار روی یک طرح یا پروژه گرافیکی هستید، به احتمال زیاد در انتخاب یکی از دو برنامه فتوشاپ یا ایلوستریتور به مشکل خواهید خورد. زیرا این دو نرم افزار، در ظاهر بسیار شبیه به هم هستند؛ اما در عمل تفاوت‌های فراوانی دارند. در ادامه و برای راحتی هرچه بیشتر شما عزیزان، به مهم‌ترین تفاوت‌های دو نرم افزار Photoshop و Illustrator خواهیم پرداخت.

فتوشاپ (photoshop) چیست؟

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایش عکس و طراحی گرافیک پیکسلی است که به کاربران امکان می‌دهد گرافیک‌های مختلف و همچنین هنرهای دیجیتال را خلق و ویرایش کنند. همچنین امکان ایجاد و ویرایش تصاویر پیکسلی با چندین لایه و وارد کردن تصاویر در فرمت‌های مختلف را فراهم می‌کند.
نرم‌افزار فتوشاپ توسط Adobe Systems برای Windows و MacOS ساخته شده و در دسترس می‌باشد.
شما علاقمندان می‌توانید از آموزشهای رایگان فتوشاپ در سایت آپادمی استفاده کنید.

ایلوستریتور (Illustrator) چیست؟

اسلاستریتور یک نرم افزار کاربردی برای ایجاد نقشه‌ها، تصاویر و کار‌های هنری با استفاده از سیستم‌عامل Windows یا MacOS می‌باشد. این نرم‌افزار برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ منتشر شد و همچنان در فواصل منظم در حال به روز‌شدن می‌باشد.
امروزه طراحان گرافیک، طراحان وب، هنرمندان آثار تجسمی و تصویرگران حرفه‌ای در سراسر جهان برای خلق آثار هنری با کیفیت بالا، از ایلاستریتور استفاده می‌کنند. این برنامه مجهز به بسیاری از ابزارهای طراحی پیچیده است که استفاده از آنها می‌تواند زمان مورد‌نیاز برای خلق تصاویر را کاهش دهد.

تفاوت ایلوستریتور و فتوشاپ
تفاوت ایلوستریتور و فتوشاپ

تفاوت رستر (Raster) و وکتور (Vector)

تفاوت ایلوستریتور و فتوشاپ را تا اینجا بررسی کرده ایم، تا پایان مقاله همراه ما باشید. مهمترین تفاوت، تکنیک‌های تصویرسازی است که هر نرم افزار استفاده می‌کند. فتوشاپ «ویرایشگر تصویری» (Raster-Editor) است. به این معنی که تصاویر از پیکسل ها تشکیل شده‌اند، به همین دلیل اعمال تغییرات روی تصاویر، آن را با مشکل مواجه می‌کند. به عنوان مثال اگر بخواهید تصویری را در فتوشاپ زوم کرده و ذخیره کنید؛ تصویر پیکسلی خواهد شد. اما ایلاستریتور «ویرایشگر برداری» (Vector Editor) است. به این معنی که برنامه از فرمول‌های ریاضی برای ایجاد فرم‌ها و شکل‌های مختلف استفاده می‌کند. از آنجایی که تصاویر از نظر تکنیکی حاصل یک سری فرمول هستند، می توانید بدون نگرانی آنها را بزرگ و کوچک کنید و حرکت و تغییر سایز دهید. برنامه اتوماتیک فرمولها را دوباره محاسبه کرده و تصویر نهایی را بدون هیچگونه افت کیفیتی نمایش می‌دهد.

برای مشاهده آموزش‌های بیشتر، حتما مقاله ” آموزش ساخت متن شعله ور در فتوشاپ ” را مطالعه کنید.

۴ تفاوت اساسی ایلوستریتور و فتوشاپ

۴ تفاوت اصلی این دو نرم افزار به شکل زیر می باشد.

  1. محدودیت محیط کاری (Workspace)
  2. لایه‌ها (Layers)
  3. انتخاب (Select)
  4. بوم (Canvas)

تفاوت ایلوستریتور و فتوشاپ دقیقا در چیست؟

به طور خلاصه می توانیم تفاوت اصلی این ۲ نرم افزار را در پیکسلی و خطی بودن آن ها خلاصه کنیم. نرم افزار فتوشاپ به صورت پیکسلی می باشد و در نرم افزار ایلوستریتور خطی می باشد!

منبع: بنرساز

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
فرزام قلیزادگان
فرزام قلیزادگان
فرزام قلیزادگان، متولد دی ماه 1374 فارغ التحصیل رشته الکترونیک به عنوان مدیر سایت بنرساز فعالیت خود را در زمینه طراحی گرافیک از سال 1390 آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله می‌خوانید: