هدف از طراحی کاتالوگ چیست

کاتالوگ چیست

 

کاتالوگ به مجموعه ای از صفحات مرتبط به هم گفته می شود.

که کاتالوگ شامل دفتر چه ای از اطلاعات کامل محصولات و یا خدمات است.

که مخاطب از نحوه ی استفاده آن محصولات هنگام مطالعه آشنا میشود.

کاتالوگ به بیان ساده توضیحی از محصولات و خدمات یک شرکت است.

که بصورت فهرست بار به مخاطبین ارائه میشود.

کاتالوگ یا کالا نما میتواند دربرگیرنده ( عکس، متون، جداول و …) باشد.

که در طراحی کاتالوگ مورد استفاده قرار گیرد.

در طراحی کاتالوگ می توان خدمات و محصولات خود را به مصرف کننده معرفی نمود.

البته در اکثر محصولات نحوه ی استفاده از محصول را در کاتالوگ مشخص می کنند.

کاتالوگ شامل مجموعه ای گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا صاحب کسب و کار است.

در اصل کاتالوگ ها برای افرادی که رابط بین تولید کننده و مصرف کننده هستند.

طراحی و تهیه می شوند.

منظور افرادی که خریداران عمده یا اشخاصی هستند.

که در این میان نقش واسطه میان ارائه کننده  محصول و یا خدمات و گیرنده محصول یا خدمات را بر عهده دارند.

برای این منظور کاتالوگ ها برای معرفی محصولات و یا خدمات به این افراد یا موسسات کسب و کار ارائه می گردد.

کاتالوگ ها شامل اطلاعاتی هستند که تنها به درد آنها می خورد و این اطلاعات لازم نیست.

برای مصرف کننده معنی و مفهومی داشته باشد.

تهیه و چاپ کاتالوگ ها معمولا گرانترمیباشد.

که البته و به تعداد مورد نیاز چاپ می شود.

چاپ کاتالوگ محدود بوده و معمولا شرکت ها برای ارائه به عرضه کنندگان عمده و خریداران محصولات خود که با آنها طرف قرارداد هستند.

اقدام به طراحی، تهیه و چاپ مینمایند.

کاتالوگ معمولا در سایز های استاندارد A4, A5 مورد استفاده قرار می گیرد.

برای کاغذ کاتالوگ بیشتر از کاغذهای ۲۰۰ گرم استفاده میشود.

همچنین از کاغذهای کلفت در طراحی و چاپکاتالوگ ها نیز استفاده می گردد.

میتوان گفت اندازه و سایز و تعداد صفحات کاتالوگ ها نیز بسته به نیازشرکت های سفارش دهنده و سلیقه خاص آنها میتواند متغییر باشد.

زیرا شامل قالب خاصی در طراحی و تهیه آت پیروی نمشود.

در طراحی و تهیه کاتالوگ کوچکترین جزئیات که ممکن باشد برای فروشنده و یا واسط خریدار مورد نیاز بودهارائه می گردد.

همچنین میتوان در مجموع بیان کرد که کاتالوگ ها به شکل  کتابچه یا دفترچه ای جامع و کاملی میباشد.

که در آن به معرفی کسب و کار و محصول و خدماتی که شرکت ها و صاحبان کسب و کار ارائه میدهند پرداخته میشود.

از آنجایی که کاتالوگ ها صرفاً برای ارائه به واسطان طراحی و تهیه می شوند.

شامل تمام جزئیات مورد نیاز محصولاتمانند انواع محصولات، سایز، رنگ، تعداد، ترکیبات، سال تولید، قیمت و … در آنها درج میگردد.

بر این اساس میتوان گفت چندان لزومی وجود ندارد که این اطلاعات برای خریدار و مصرف کننده نیز قابل درک و معنی دار باشد.

مزایا و ویژگی های کاتالوگ

 

کاتالوگ را میتوان یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی آفلاین و چاپی دانست.

از این رو اکثر از صاحبان برند و کسب وکار برای معرفی و عرضه محصولات خود آن را بکار میبرند.

که میتواند شامل این موارد باشد:

قابلیت حملآسان و کمترین زمان مطالعه را برای مخاطبان خود شامل شود.

کمترین اقراق را در توضیحات  را شامل شود تا مخاطب با مطالعه آن دچار اشتباه نشود.

به شکلی طراحی و تهیه شده باشد که بتواند نزدیک ترین ارتباط را با مخاطب برقرارکرد و نیز به بیشترین  یا حداکثر سوالات مخاطبان پاسخ بدهد.

مطالب و تصاویر با هم همخوانی داشت باشند و برای دادن اطلاع  بیشتر مخاطبان از آن بهرمند شوند.

در مقایسه با سایر امکانات تبلیغاتی مانند بروشور، تراکت و پوستر اطلاعات جامع تری به مخاطبان خودارائه دهند.

کاتالوگ ها اکثراً بصورت چهار رنگ چاپ می شوند.

دیگر آنکه برای طراحی و معرفی کالا هیچ الگوی و معیار محدود کننده مشخصی در تعداد صفحات وجود ندارد.

یکی دیگر از روشهایی که میتواند در نظر مخاطبان در بعضی از موارد جلوه کند، استفاده از روکش سلفون و یا UV موضعی میباشد.

کاتالوگ دارای مزایای بسیاری بوده که می توان با درج تصاویر مناسب و اطلاعات مهم در آن مخاطبان میتوانند با مطالعه آن امکان آشنایی با محصولات آن برند را میدهد.

دیگر اینه مخاطب در هر زمان که بخواهد با مراجعه مجدد به کاتالوگ اقدام به سفارش و خرید کند.

این امر موجب میشود تا محصولات و خدمات شرکت ها برند سازی شود و نیز در ذهن مخاطبان باقی مانده شود.

برای افزایش میزان تاثیرگذاری کاتالوگ در ذهن مخاطبان بهتر است که در نحوه طراحی، چاپ و انواخ مختلف آن توجه شود.

 

 

انواع کاتالوگ شامل:

 

کاتالوگ چاپی

کاتالوگ دیجیتال

 

کاتالوگ چاپی:

 

کاتالوگ چاپی یکی از  قدیمی ترین و رایج ترین روش های ارائه میباشد.

که همان چاپ بر روی کاغذ میباشد. که همچنان مرسوم بوده و نیز بکار گیری و استفاده از آن کارآمد و منطقی میباشد.

 

کاتالوگ دیجیتال:

 

کاتالوگ دیجیتال بر روی بستر الکترونیک و اینترنت قرار می گیرد و بر روی صفحه کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و تبلت قابل مشاهده است.

از آنجا که همین دسترسی خیلی آسان و سریع بوده  طبعا باید استفاده از آن را خیلی و وسیع تر گسترده تر کند.

البته با در نظر گرفتن ماهیت ، قابلیت و کارکردی که کاتالوگ چاپی دارا میباشد.

عمدتاً شکل دیجیتال آن خیلی مورد توجه قرار نمیگیرد.

با این همه در صورت وجود شرکت یا کسب و کاری در وب سایت خود قطغاً یک نسخه از کاتالوگ آن محصول یا خدمات را بر روی وبسایتتان بصورت دیجیتال قرار میدهید.

 

تاثیر کاتالوگ در تبلیغات

 

بکارگری و استفاده از کاتالوگ می تواند تاثیر بسزایی در تبلیغات و فروش محصول داشته باشد.

طبعاً از همراه داشتن همیشگی تعداد بسیاری تصاویر و نمونه محصولات و کارهای خود قطعاً ارائه آنها بصورت کاتالوگ معقول تر خواهد بود.

کاتالوگ شرایطی را فراهم میکند تا خدمات و محصولات شرکت و یا کسبو کار خود را با شکلی زیبا و دسته بندی مناسب بتوانید به مخاطبان ارائه کنید.

همچنین ایجاد  فهرست در کاتالوگ همان راهنمای کاتالوگ محسوب میشود.

که میشود از آن برای سهولت در جستجو و سریع  به راحتی استفاده کرد.

برای انتقال پیام میان مصرف کننده و تبلیغات کاتالوگ نقش بسزایی ایفا میکند.

همچنین مصرف کننده می تواند محصول یا خدماتی که توسط شما ارائه میشود. به آسانی با دیدن تصاویر و مطالب در ذهن خود بخاطر بسپارد.

قابل ذکر است که به هرمیزان طراحی و تهیه کاتالوگ زیبا منحصر به فرد باشد. همچنین چیدمان و استاندارهای طراحی بکار گرفته شود.

امکان دریافت چاپ کاتالوگ مناسب و نیز ارائه کارآمد به مصرف کنند را برخوردار بود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *