طراحی پوستر

دسترسی سریع به مطالب

 

۱- استفاده از رنگ‌ها برای تولید انرژی، استنباط تم و جلب‌توجه

مخاطب 

 

در طراحی پوستر رنگ یک جنبه از انرژی است که طیف گسترده ای دارد. رنگ‌ها با تولید انرژی بر درک تم طراحی و جلب‌توجه نقش بسزایی دارد. با توجه به موضوع پوستر، رنگ‌ها ممکن است پررنگ، نامحسوس و یا رمانتیک باشند. می‌توانید با همه رنگ‌ها کار کنید.

ایده دیگر استفاده از تکه‌های بزرگی از رنگ‌های سالید یا جامد است. مطمئن شوید که رنگ‌های انتخابی شما به‌خوبی با همدیگر سازگاری دارند و شما قادر خواهید بود که یک پس‌زمینه هیجان‌انگیز بوجود بیاورید.

۲ انواع روش‌های تایپ را بکار ببرید

 

تنها با توجه به فونت بکار رفته در طراحی پوستر رویداد، می‌توان اطلاعات بدست آورد. با کمک فونت سان سریف پررنگ، می‌توان جدیت پوستر را نشان داد و با فونت سریف کج ظرافت و زیبایی می‌توان از آن نشان داد در هنگام استفاده از فونت دقت کنید که برای عنوان یک یا دو و برای متن یک نمونه فونت بکار ببرید.

برای خلق یک طراحی پوستر اثرگذار، انواع روش‌های تایپ را می‌توان بکار برد.

۳- ارائه مراحل قابل‌ رؤیت در طراحی پوستر

 

پوسترها باید نظر همگان را به خود جلب کندو نیز بتوان آن را به‌سرعت خواند. در این راستا اطلاعات باید بر اساسا و الویتشان  رده‌بندی شوند. اگر با یک کپی کوچک کار می‌کنید اگر اطلاعات زیادی دارید تمرکز خود را روی یک روش تایپ بگذارید و در مورد یک عنوان بزرگ و ارائه اطلاعات گروهی در قالب یک‌تکه بزرگ فکر کنید.

۴- ازفضای سفید و سیاه برای خلق یک ترکیب جالب استفاده کنید

 

خلق یک تصویر از تصویر دیگر کاریست شبیه جادو. پوستر مربوط به مغازه غذا و شراب ملبورن به زیبایی توانسته است از چنگک‌های یک چنگال، لیوان‌های شراب درست کند. راه دیگر برای بهره بردن از فضای سیاه این است که می‌توان از طریق آن چشم‌ها را به سمت مورد کوچکی که مدنظر است جلب کرد و به این صورت با کمک فضای سیاه که اطراف آن مورد را احاطه کرده به چشم آن بیننده فرصت استراحت بدهیم. فقط مواظب باشی هنگام کپی گرفتن فضای سفید به‌صورت پرشده ظاهر نشود.

۵- نشانه‌های غیرضروری را حذف کنید

 

گاهی اوقات اختصار در مطلب، بهترین راه است. یک کلمه یا یک تصویر دراماتیک می‌تواند خیلی بیشتر از تعداد زیادی کلمه یا عکس‌ها و تصاویر پیچیده ارتباط برقرار کند. تنها به خاطر اندکی اطلاعات بیشتر دادن کلمات و شکل‌های زیادی اضافه نکنید.

۶- از مطالبی که مدنظر است تصویر ارائه دهید

 

با عکاسی کردن از تصویر مورد نظر میتوان تصویر همخوان با پوستر را در نظر گرفت.

۷- از شکل‌هایی استفاده کنید که جذابیت بیشتری دارند

 

از ترکیب شکل‌ها می‌توان شکل‌های دیگر پدید آورد. شکل‌ها می‌توانند استفاده از شکل‌ها در طراحی پوستر رویدادی بسیار کاربردی است، چه در محتوای متن استفاده شود و چه مسئول هدایت چشم‌های بیننده باشد تأثیر غیرقابل ‌انکاری بجا می‌گذارد.

۸- ترکیبات تشکیل‌دهنده طراحی را بجا بکار ببرید

 

زمانی که برای انجام طراحی عکس و تصویر در اختیار دارید در مورد اینکه چطور می‌توان آنها را شبیه یک پازل تکه‌تکه کرد و دوباره در کنار هم چید تا به‌راحتی قابل‌خواندن و فهمیدن باشندبیشتر بی اندیشید. شما هستید که تصمیم می‌گیرید که چطور بیننده پوستر را بخواند و پیام را دریافت کند. به تأثیر متقابل بین شکل‌ها و کلمات توجه کنید.

۹- برای خلق عمق و ابعاد، صفحه گذاری کنید

 

برای نشان دادن عمق و ابعاد مختلف هدف، تصویر راصفحه بندی کنید. 

۱۰- با تأکید روی علائم ، انرژی و هیجان بوجود آورید

 

زمانی که از عکس‌ها و تصاویر و حتی فونت‌های هیجانی و متحرک در طراحی پوستر استفاده می‌شود درواقع انرژی و تمرکز زیادی بر بیننده اعمال می‌شود که قطعاً این فشار بازخورد نیز خواهد داشت. کلمات کوتاه نیز می‌تواند با خود انرژی به همراه آورد.

۱۱- با چشم‌انداز هوشمندانه‌ای از یک مسافرت، توجه بیننده را به

پوستر جلب کنید

 

زندگی همیشه در یک خط مستقیم نیست. نقطه نظرات مختلف سبب خلق پوسترهای هیجان‌انگیز می‌شود. زاویه گرفتن یک عکس را تغییر دهید گاهی هدف را از بالا یا پایین عکس‌برداری کنید. کلمات را به‌جای نوشتن روی یک خط صاف روی یک خط مورب بنویسید. 

۱۲- در بکار بردن حس شوخ‌طبعی کوتاهی نکنید

 

شوخ‌طبعیانجام دهید و با کلمات بازی کنید. از تصویرسازی غیرقابل‌انتظار، البته با یک موضوع خاص استفاده کنید. 

۱۳- از اینکه ترکیب متوازن است مطمئن شوید

 

استفاده از تقارن، مرکزیت قائل شدن و تکرار برای چشم‌ها تعادل ایجاد می‌کند. می‌توان رنگ‌ها، وزن شکل‌ها، میزان متن و یا ترکیب آنها را متعادل کنید. تعادل به این معنا نیست که پوستر باید کاملاً در مرکز صفحه طراحی شود بلکه باید تقارن داشته باشد یعنی از هر دو طرف به یک اندازه باشد. یک طرف سنگین‌تر نباشد و یا یک طرف شامل تمام اطلاعات و شکل‌ها نباشد و طرف دیگر هیچ.

۱۴- از عکس‌ها و تصاویری استفاده کنید که به پوستر اعتبار ببخشد

 

می‌توان از یک عکس زیبا و هیجان‌انگیز پیام پوستر را متوجه شد. عکس‌ها به موضوع اعتبار می‌بخشند چون شکل واقعی آن است و بیننده می‌تواند عیناً کیفیت آن را ببیند.

 

۱۵- از تصاویر خلاقانه و قابل توجه استفاده کنید

 

هنر عکاسی همیشه برای طراحی کارآمد نبودهو به‌جای آن خودمان می‌توانیم هیجان و شخصیت خلق کنیم. تصویر می‌توانند تخت و یا لایه‌لایه و یا دارایی عمق باشند.

۱۶-از موارد عجیب و غریب و غیرعادی استفاده کنید

 

از رنگ‌های غیرعادی و عکس‌های تک استفاده کنید. سراغ فونت‌های غیر رایج بروید. تصاویر متضاد هم را در کنار هماستفاده کنید و یا از تصاویر و اطلاعات همسو برای خلق چیزی دیگر بهره ببرید. 

۱۷- مطمئن شوید که همه نشانه‌های گرافیکی در یک امتداد

درحرکت‌اند

 

متوجه شوید که خواننده چطور به اطلاعات دست پیدا می‌کند تحقق این دیدگاه استفاده از رنگ، خطوط، سایز وزن متن است.

۱۸- مطالب پرمحتوا و خوانا قید کنید

 

خوانا بودن به این معنا نیست که مخاطب عملاً بتواند پوستر را بخواند بلکه اطمینان حاصل کردن از این است که آیا مخاطب می‌داند شما چه چیزی را تبلیغ، فروش و یا پخش می‌کنید. اینکه مطلبی را بخوانی و متوجه شوی چیز بدیهی است اما در مورد این مطمئن شوید که آیا اگر بیننده پوستر را از راه دور ببیند باز مفهوم آن را متوجه می‌شود یا خیر.

۱۹- توجه به اندازه و شکل پوستر

 

در طراحی پوستر هیچ‌یک از پوسترها مشابه هم نیستند پس نیازی نیست که اندازه آنها هم با یکدیگر اندازه باشد. اگر فضای پوستر به شما اجازه تغییر سایز را می‌دهد اینکارو بکنید حتی پوستر می‌تواند عمودی، افقی، گرد، بزرگ، پررنگ باشد

۲۰- پوستر را به روشی طراحی کنید که احساسات را برانگیزد

 

وقتی پوستری تحریک‌کننده احساسات مخاطب باشد احتمال اینکه مردم بخواهند آن را به اشتراک بگذارند بیشتر خواهد شد. یک کلمه یا تصویر به‌تنهایی می‌تواند عشق، عصبانیت و ناراحتی انسان را برانگیزد.

۲۱- برای چند رویداد یک نمونه منحصربه‌فرد ایجاد کنید

 

زمانی که اتفاقات مختلف یا محصولات مختلف برای یک گروه موسیقی یا خط تولید دارید آیا بیشتر از یک پوستر نیاز است؟ درصورتی‌که درصدد خلق چندین پوستر هستید توجه کنید که جز در مورد رنگ و عکس آن‌ها باید تقریباً شبیه با همدیگر باشند؛ اما بااین‌حال آنها باید از همدیگر مستقل باشند.

۲۲- با در نظر گرفتن نوع مخاطب طراحی کنید

 

شما باید قبل از توزیع یا فروش پوسترها، از نوع نگاه مخاطبتان آشنا شوید، اطمینان حاصل کنید که طراحی با علایق بیننده‌ها همخوانی دارد 

۲۳- برای مورد توجه واقع شدن هرچه بیشتر ترکیب می‌توان از تضادها

و تناقض‌ها بهره برد

 

به روشهای گوناگون تضاد برقرار کنید. از رنگ‌های متضاد نظیر آبی و نارنجی یا سیاه و سفید استفاده کنید. فونت‌های دراماتیک ضخامت دار را همراه فونت‌های نازک بکار ببرید. عکس‌های پرهیاهو را بارنگ‌های آرام بکار ببرید.

۲۴- استفاده از علائم گرافیکی مختلف مثل رنگ‌ها و فونت‌ها

 

نمونه‌های مختلف از فونت‌ها و رنگ‌ها را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام جالب درخواهد آمد. بعضی عکس‌ها را در بالای یک تصویر سیاه‌قلم بکار ببرید

فونت‌های رمانتیک چسبیده به عکس را نیز می‌توانید امتحان کرد. وقتی پوستری را در هیچ یک از این دسته‌بندی‌ها قرار دهید می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را باهم ترکیب کنید.

۲۵- وقتی از قوانین اطلاع داشته باشید محدودیت‌ها برطرف می‌شود

 

رنگ‌ها، اندازه‌ها و فونت‌هایی را امتحان کنید که حال امتحان نکرده آید. یا جفتی از آن نمونه ها را امتحان کنید که فکر می‌کنید باهم هماهنگ نیستند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *